20. elokuuta 2014

BLOGGAAMISESTA



Aluksi asiaa koskien blogeja ja bloggaamista. Olen nimittäin kiinnittänyt huomiota asiaan, joka mua kanssabloggaajana hieman ärsyttää. Ja se on lukija-palkki. Koska ihan oikeesti musta tuntuu, että suurin osa ihmisistä ei selaa blogia läpi ja sitten päätä, haluaako liittyä lukijaksi vaiko ei, vaan vilkaistaan eka postaus ja lukijapalkki. Ja mitä enemmän lukijoita blogilla on, sitä todennäköisemmin se saa myös uusia sellaisia. Kuten jo twitterissä kirjotinkin, musta vaan on alkanut tuntua tältä. Tai on jo tuntunut pidemmän aikaa, jos totta puhutaan. Enkä suinkaan halua yleistää, enkä varsinkaan sanoa nimeltä ainuttakaan blogia, mutta mun mielipide on se, että muutama tällainen supersuosittu blogi on sisällöltään ihan täyttä shaibaa. Samaa kauraa joka postaus. Samat vaatteet eri asusteilla joka kerta. Kuvia hamppareista ja limuista, ja taas ne samat vaatteet kun edelliselläkin hampurilaisreissulla, mut erivärinen neule. Ja joka postaus aina sitä samaa tylsää huuhaata, ei mitään "oikeeta". Ja sit sillä blogilla on jotain kolmetuhatta lukijaa ja joka postauksessa satakakskyt kommenttia. 

Mä tykkään lukea ite hyviä ja mielenkiintoisia blogeja. Sellasia, missä on vähän oikeetakin elämää mukana, eikä vain sellaista kiiltokuvaelämää, mitä eletään vaan sitä blogia varten. Mua ei kiinnosta, montako lukijaa blogilla on ja mihin se kuuluu vai kuuluuko mihinkään, kunhan tekstit/kirjottaja jotenkin säväyttää, ja blogi tuntuu kivalta. Pointti siis on se, että mua ei kiinnosta montako keskusteluketjua ko. bloggaajasta on demi.fi:ssä tai vau.fi:ssä tai kaksplussan keskustelupalstoilla, vaan se, että bloggaaja kirjoittaa just mun mielestä hyvää tekstiä.

Kysymys kuuluukin: eikö blogi pienellä lukijamäärällä voi olla hyvä? Pitääkö olla monta yhteistyökumppania ja kuulua sinne ja tänne, että blogi on oikeesti hyvä? Kertokaa mielipiteitä, sillä julkaisen parhaan mielipiteen tänne blogiin!



Meillä ei ainakaan eletä mitään unelmaelämää. Meillä ei ole aina siistiä, ruokapöytä ei kiillä, lattialla on pölyä välillä. En jaksa imuroida joka päivä, kaikki ei ole beigee ja mustavalkoista. Rosa sotkee, kun se syö. Rosa sotkee, vaikka sitä syöttäis. Myös me vanhemmat sotketaan välillä syödessä. Ja ruokarauha? Mikä se on? Onko se se, kun Rosa hakkaa kaikella mahdollisessa pöytää, kiljuu ja karjuu ja yrittää ottaa kaiken, mitä äidillä tai isällä on lautasella ja hermostuu, jos ei saa. Vai onko se sittenkin sitä, kun koirat juoksee asuntoa ympäri ja haukkuu toisilleen ja kolaroi ruokapöytään niin, että maidot kaatuu? Mulla ei ole merkkivaatteitä päällä joka päivä, vaan kotona ollessani hillun collegeissa ja t-paidassa/topissa ilman meikkiä. Joskus pelkässä t-paidassa ilman niitä collegeja, hiukset ponnarilla. Enkä meinaa mitään "huoletonta ponnaria", vaan huoletonta ponnaria.

Tosiasiahan on se, että elämä on elämää, ja elämä on välillä sotkuista. 


9 kommenttia:

  1. Hahaa, niin totta! :D
    Varsinkin toi, että eletään niinkuin kiiltokuvissa on ihan supertylsää. Täälä ainakin sähelletään ja kohelletaan, sotketaan ja tapellaan. Tulee vaan hirveet omantunnon tuskat ja fiilis, että ollaanko me ainoat Kiljusen herrasväet.
    Lohdullista tietää, ettei olla ainoat ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä niin. Ja hauskintahan tässä on se, et jos mun blogi ois hyvä ja suosittu, niin tästä postauksesta tulis varmaan riita jossain vau.fi:n palstalla. Mutta suotta tuskailet, meillä eletään toisinaan ku missäki eläintarhassa.

      Poista
  2. Mä tykkään lukee kaikenlaisia blogeja. osa kirjottaa arjesta hyvinkin sellasena kun ne on, kirjottelee kärkkäitä mielipide postauksia yms. Osa taas kirjottelee ennemminkin hyviä puolia, ei kirjottele omia mielipidepostauksia aiheista vaan pysyy ennemmin yleisissä aiheissa.

    Meillä löytyy usein sotkua, jos ei muuta niin lapset on raahannut lelujaan sohvalle ja sohva sekä sohvan edusta on pommin näkönen kun leluja on siellä täällä. Lattian pesusta ei juurikaan oo hyötyä, sillä syöttötuolin alunen on 4x päivässä kun Pimu syö, niin sen näkönen ettei sitä olis pesty vuoteen. Silti, jos teen kotipostauksen yms. haluan ottaa kuvat siivouspäivänä, enkä sillon kun lattia on pyyhkimättä ruuan jälkeen.

    Oon muuten ihmetelly joskus mielessäni myös muutamaa suosittua blogia, että miks ne on niin suosittuja?! :D no joo, makuja on moneksi, onneksi, mutta mulle ei aina aukee kaikkien blogien juttu että miks niin moni tykkää. Samoin kun oon kiinnittäny huomioo,että aika monessa vähän isomman lukijamäärän seuraamissa blogissa, tekstit on alkanu oleen melko "turhia".
    Esim. Ensin kuvia vaikka 5 kpl, sitten lopussa kerrotaan että vietettiin ihana päivä rannalla.
    Joo, tälläset lyhyet, vähän sisällöttömät postaukset on välillä kivaa, kevyttä luettavaa mutta sitten kun blogi alkaa olla enemmän niitä täynnä, kun kunnon kirjotuksia niin ihmettelen taas että miks blogi on niin suosittu...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo siis tottakai mäki kuvaan asuntoa siivouksen jälkeen, jos asuntopostausta oon tekemässä, mutta kyllä sotkua näkyy yleensä ihan muuten vaan otetuissa kuvissa taustalla. Eli jos tyttö leikkii ja otan kuvan, en ensin siivoa taustaa ja asettele vilttejä ja tyynyjä värijärjestykseen, you know? :D

      Ja noista suosituista blogeista oon miettiny ihan samaa. Oon muutaman lukemisenkin lopettanut juurikin siksi että postaukset ihan täysin sisällöttömiä.

      Poista
    2. Juu aivan, en mäkään lasten kuvailua varten jaksa taustoja alkaa siistimään. tai edes leluja keräileen :D

      Poista
  3. Nimenomaan pienellä lukijamäärällä blogit uskaltaa vielä olla "omia itsejään". Ylisuosituilla on ehkä vähän paineita kirjoittaa aina samankaltaisia tekstejä, ettei lukijat hirmustu mistään uudesta. Mä luen aika paljolti vaan semmosia, mitkä mua kiinnostaa, lukijamäärään katsomatta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Just toi mua ottaaki päähän, et aiheet on suosituissa blogeissa aina samat

      Poista
  4. mä olen ajan myötä tullut siihen tulokseen että mitä pienempi blogi sen AIDOMPI ja enemmän mun makuun :) luulen että isoihin blogeihin on helpompi liittyä lukijaksi, paljon lukijoita tarkoittaa että jokin mielenkiintoinen asia vetää blogissa puoleensa! :) vaikka näin ei kyllä aina ole.. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep! Pikkubloggarit ei niin herkästi päädy vauva-palstoille mollattavaksi :D

      Poista

feel free to comment!